Arvoketju
Arvoketjulla tarkoitetaan perinteisesti sitä yritysten
muodostamaa ketjua, jonka edetessä muodostuu loppukäyttäjälle valmis tuote.
Tavoitteena arvoketjulle on, että se toisi arvoa paitsi asiakkaalle myös
verkostossa toimiville yrityksille. Kyse on siis erilaisista jakelukanavista,
joiden kautta valmis tuote tarjotaan käyttäjälle. Matkailussa esimerkkinä voisi
olla asiakkaan verkkokaupasta ostama kelkkasafari, jonka toteutuksessa ja
myynnissä on mukana useita eri toimijoita sekä myynti- ja jakelukanavia.
Internetin vaikutus
Internetin vaikutus arvoketjuun on selkeä. Kun palvelut ovat
tuotettavissa ja ostettavissa sähköisessä muodossa, tippuu usein tarpeettomia
välikäsiä pois ja tällöin sähköinen liiketoiminta tehostuu ja lopulta
asiakkaalle muodostuu parempia palveluja. Internetin mukanaan tuoma teknologia
vaikuttaa kustannustehokkaasti arvoketjun eri vaiheissa. Tämä näkyy niin
yritykselle kuin kuluttajalle. Kustannussäästöjä saadaan automaation
seurauksena sekä arvoketjun lyhenemisen seurauksena. Tämä koskee niin yritysten
välistä kaupankäyntiä kuin yrityksen ja asiakkaan välistä kaupankäyntiä. Kun
matkailuyrittäjä pystyy itse laittamaan palvelunsa verkkoon myyntiin suoraan
asiakkaalle, jää monta välikättä pois. Näin ollen se vaikuttaa myös tuotteen
lopulliseen hintaan ja luultavimmin myös laatuun, sillä välikäsien tuomat
mahdolliset väärinkäsitykset tai ”katteettomat lupaukset” ovat poissa. Yrityksen
on myös helpompi tarjota omaa tuotettaan/palveluaan yhteistyökumppaneille
maailmanlaajuisesti kun kaikki tarvittavat tiedot on saatavissa sähköisessä
muodossa.
Globaalista jakelujärjestelmästä
Esimerkkinä globaalista jakelujärjestelmästä voisi ottaa
Amadeuksen, joka on hyvin laaja ja ymmärtääkseni toimiva jakelujärjestelmä.
Elän kuitenkin siinä käsityksessä, että monet globaaleista järjestelmistä
palvelevat paremmin suurempia matkailualanyrityksiä, matkanjärjestäjiä ja
matkatoimistoja. Pienemmälle yritykselle voi tuntua haasteelliselta lähteä
mukaan näin laajaan toimintaan ja usein jo palvelun paketointi globaalin
varausjärjestelmän vaatimaan muotoon voi tuntua vastenmieliseltä. Oleellista
onkin valita omalle yritykselle sopiva yhteistyökumppani tai jakelukanavaketju
ja lähteä tekemään yhteistyötä esim. Alueen muiden pienyrittäjien kanssa tai
vaikka kansainvälisessä mittakaavassa samankaltaisia palveluja myyvien
yritysten kanssa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti