Valmismatkalaki
Valmismatka on yleensä pakettina ostettu matkailupalvelujen
yhdistelmä ja tavallisesti matkatoimiston myymä, esimerkiksi lento kohteeseen
ja majoitus kohteessa. Valmismatka voi kuitenkin olla myös matkatoimiston matkustajalle
räätälöimä matka. Matkatoimiston velvollisuus on aina kertoa matkustajalle onko
kyseessä valmismatka vai ei. Valmismatkan tunnistaa myös matkustusasiakirjoissa
käytetystä valmismatka-logosta.
Kuluttajavirasto ja Suomen matkatoimistoalan liitto ovat sopineet
yleisistä valmismatkaehdoista, johon matkustajan
oikeudet perustuvat. Matkanjärjestäjä voi erityistilanteissa käyttää yleisistä
valmismatkaehdoista poikkeavia sopimusehtoja. Erityisehdot eivät kuitenkaan
saa olla ristiriidassa valmismatkalain kanssa.
Kuluttajansuojalaki
Sellaisilla matkoilla jotka eivät lukeudu valmismatkoihin,
kuluttajaa suojaa kuluttajansuojalaki.
Kuluttajansuojalain soveltamisalana on kulutushyödykkeiden tarjonta, myynti ja
muu markkinointi elinkeinonharjoittajilta kuluttajille. Matkustajan oikeuksiin
vaikuttaa siis se, ostaako hän valmismatkan vai matkustaako omatoimisesti. Kuluttajansuojalain
säännökset ovat pääsääntöisesti pakottavia lain säännöksiä, mikä tarkoittaa,
että sen säännöksistä ei voida sopimuksilla poiketa. Myös verolait ovat
pakottavia lain säännöksiä.
Kaupankäynnin säännöksistä
Kun verkkokaupan yhteydessä puhutaan kuluttajan
tietosuojalaista, sillä tarkoitetaan kuluttajan oikeutta pystyä tarkistelemaan
verkkokaupalle luovuttamiaan henkilökohtaisia tietojaan kuten osoitetietojaan
sekä päättämään siitä, saako yritys luovuttaa niitä edelleen tai hyödyntää
niitä omiin tarpeisiinsa esim. markkinointitarkoituksiin. Tietosuoja takaa
kuluttajalle tiedonsaantioikeuden, tarkastusoikeuden, oikeuden saada omat
tiedot korjatuksi sekä kielto-oikeuden.
Etämyynnillä tarkoitetaan nimenomaan verkkokauppaa tai muuta
sellaista kaupankäyntiä, jossa kuluttaja ei ole itse paikalla eikä siis voi
nähdä tuotetta fyysisesti. Etämyynnissä on poikkeussääntöjä normaaliin
kaupankäyntiin nähden, esimerkiksi valtaosaa tuotteista koskee kaupan
peruuttamisoikeus. Kaikilla etämyyntituotteilla ei ole peruutusoikeutta ja
peruutusoikeus vaihtelee maittain, joten sopimusehdot kannattaa aina lukea
tarkkaan. Etämyyntisäännökset velvoittavat elinkeinoharjoittajaa antamaan ao.
tiedot kuluttajalle hyvissä ajoin ennen sopimuksen syntymistä.
- elinkeinonharjoittajan nimi ja osoite sekä sijaintipaikka, jos se ei käy ilmi osoitteesta
- kulutushyödykkeen pääominaisuudet
- kulutushyödykkeen hinta, toimituskulut ja maksuehdot
- oimitusta tai sopimuksen täyttämistä koskevat muut ehdot
- sopimuksen vähimmäiskesto, jos sopimus koskee hyödykkeiden jatkuvaa tai toistuvaa toimittamista
- etäviestimen käyttämisestä syntyvät kulut, jos siitä veloitetaan perushintaa enemmän
- tarjouksen voimassaoloaika
- tieto peruuttamisoikeudesta tai siitä, että sitä ole.
- tiedot on annettava käytettyyn etäviestimeen sopivalla tavalla, selkeästi, ymmärrettävästi ja niin, että tietojen kaupallinen tarkoitus käy selkeästi ilmi
Kuten huomata saattaa, elinkeinoharjoittajan ja kuluttajan välistä
kaupankäyntiä hallitsevat melko monenlaiset erityisesti kuluttajaa suojelevat
säännökset kun taas yritysten välistä
nimenomaan sähköistä kaupankäyntiä tai sopimuksen tekemistä koskevia säännöksiä
on hyvin vähän. Sopimusvapauden periaatteesta (mm. sopijakumppanin
valintavapaus, muotovapaus, sisältövapaus, lainvalintavapaus) johtuen yritykset
voivat pääsääntöisesti vapaasti sopia oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan.
Sähköinen sopimus on lähtökohtaisesti samassa asemassa kuin perinteinenkin
sopimus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti