Visio
Mielestäni yrityksen visio on erittäin merkittävässä
roolissa sähköisen liiketoiminnan strategisessa suunnittelussa. Onhan visio
tärkeä osa yrityksen missiota yhdessä arvojen ja toiminta-ajatusten kanssa.
Vision tulisi olla yrityksen tulevaisuuden tahtotila ja määrittää, millainen
yritys haluaa tulevaisuudessa olla. Hyvän vision on syytä olla yksinkertainen
ja selkeä mutta silti sisältää määrittelyjä esim. yrityksen liiketoiminnan
laajuudesta, kasvusta, yrityskuvasta ja kilpailutilanteesta. Vision tulisi olla
niin konkreettinen ja innostava, että se koskettaisi yrityksen jokaista
työntekijää ja toimisi myös motivoijana työssä. Oleellista on, että visio ohjaa
koko liiketoiminnan suunnittelua, niin sähköistä kuin ei-sähköistäkin puolta.
Näiden tulisi kulkea käsi kädessä ja noudatettava saumattomasti samaa visiota. Harmillisen
usein yrityksen visiot muistuttavat enemmän unelmia ilman varsinaisia
konkreettisia tavoitteita. Tällöin visiosta ei ole hyötyä yritykselle eikä sen
henkilöstölle ja se jää myös melko varmasti toteuttamatta.
Yrityksen e-strategia
Yrityksen e-strategian tulisi olla kiinteänä osana
varsinaista liiketoimintastrategiaa. Yhdessä teknologia- ja
markkinointistrategian kanssa se luo hyvät mahdollisuudet menestykseen. E-strategia on markkinointi-, myynti- ja
viestintästrategian yhdistelmä, joka luo raamit kaikelle yrityksen sähköisissä
kanavissa tekemille toimille. Saadakseen toimivan e-strategian, yrityksen tulee analysoida alkutilanne, asettaa tavoitteet, sopia konkreettiset toimintamallit
ja seurata tuloksia ja mitata onnistumista. Tämä kannattaa toteuttaa sostac-mallin avulla. Kun yrityksellä on tarvittavat tiedot, on sillä hyvät mahdollisuudet rakentaa toimiva e-strategia. Jos tämä on hyvin
rakennettu, sen ei pitäisi olla vain markkinoinnin työkalu vaan se toimii koko
organisaation ohjenuorana. Se pitää sisällään kaiken sähköiseen liiketoimintaan
liittyvän, kuten miten rakennetaan sähköiset ohjekirjat tai kuinka vastataan sähköisesti tuleviin asiakkaiden kyselyihin. Näin saadaan e-strategia
linkittymään yrityksen asiakaspalveluprosesseihin ja liittämään kaikki
sähköiset kanavat myynnin tueksi.
On oleellista ymmärtää,
että yritys jättää jälkeensä lyhyt- ja pitkäaikaisia digitaalisia jalanjälkiä
useiden eri kanavien kautta. Nämä jalanjäljet vaikuttavat muun muassa yrityksen
brändiin ja loppupeleissä myös myyntituloksiin. Näin ollen ymmärrämme, että
oleellista olisi tunnistaa eri kanavissa liikkuvat potentiaaliset asiakkaat,
tuntea näiden kanavien aktivointivoima ja suunnitella yrityksen visiota
vastaava sisältö.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti