Käynnit sekä välitön poistuminen
Raportista käy ilmi, että käyntejä sivuilla on yhteensä 421
kpl joista 50,83 % ovat poistuneet sivuilta välittömästi. Herääkin
kysymys, miksi näin? Jos puolet kävijöistä ei viihdy sivuilla hetkeäkään, on
määrä mielestäni sen suuruinen, että asiaa voisi yrittää parantaa. Ovatko
välittömästi poistuneet reilut 200 kävijää ns. turhia kävijöitä vai
mahdollisesti potentiaalisia asiakkaita. Mikäli he edustavat jälkimmäistä
ryhmää, on yksi varteenotettava keino sivujen konversion parantaminen. Jokin
sivuissa on sellaista, joka ei miellytä heitä. Voiko olla, että sivut ovat niin
epäorganisoidut ja sekavat, että he eivät heti löydä sieltä tarvitsemaansa
tietoa eivätkä jaksa jäädä sitä etsimään. Konversion kasvattamisesta löydät
hyviä vihjeitä täältä. En pidä toisaalta
mahdottomana sitäkään, että sivuille on ollut linkki jollain toisella
sivustolla ja sitä on käyty kurkkaamassa mielenkiinnosta ja päätetty palata
takaisin myöhemmin. Näin toimin ainakin itse usein. Tämän puolesta puhuu käyntikäyrä
joka osoittaa mille päiville käynnit ovat jakautuneet. Käyrässä on selkeästi
havaittavissa muutamia pyrähdyspäiviä.
Käynnit kävijätyypin mukaan ryhmiteltynä
Tämä osio sivuuttaa myös äskeistä hieman siten, että
raportista voidaan nähdä, että lähes 65 % kävijöistä ovat sellaisia jotka
palaavat sivuille eli ei uusia kävijöitä (niitä ovat luonnollisesti loput noin
35 %). Tämä kertoo positiivista sanomaa. Sivut ovat selkeästi olleet niin
mielenkiintoiset tai täyttäneet ainakin osan kävijöiden vaatimuksista, jotta he
palaavat niille uudestaan. Tämä tukee myös aiemmassa kappaleessa esittämästäni
linkki-teoriasta, eli useat kävijät ovat käyneet kurkkaamassa sivuille ja
sitten palanneet uudestaan. Joka tapauksessa, me haluamme olettaakseni
kasvattaa näiden uudelleenkävijöiden joukkoa. Eli haluamme ”koukuttaa” nuo
reilut 150 ensikävijää tulemaan takaisin. Miten se käytännössä tapahtuu, on
hieman mysteeri minulle itsellenikin. Mikäli sivuston käytettävyys on kunnossa
ja se on kohderyhmälle mielenkiintoinen, niin voisi luulla, että jo tämä
riittäisi houkuttelemaan kävijät takaisin. Aina se ei kuitenkaan ole näin
”helppoa”. Voi olla, että he ovat löytäneet tiensä sivuille esim. googlen
kautta, mutta kuten tiedämme, myös meidän kilpailijat löytyvät sieltä ja usein
vielä meitä helpommin. Tätä voisi tehostaa hakukoneoptimoinnilla. En tiedä
olisiko tyhmä idea laittaa suoraan etusivulle jokin houkutteleva kilpailu jonka
yhteydessä kerätään osallistujien s-postiosoitteet. Niitä voisi hyödyntää
tulevassa sähköpostimarkkinoinnissa tai uutiskirjeissä, jotka voivat omalta
osaltaan avittaa potentiaalisten asiakkaiden sitouttamisessa sivustoon.
Käynnin keskimääräinen kesto
Tämä osuus raportista kiehtoo ainakin itseäni kaikkein
eniten. Käyrästä voisi äkkiseltään päätellä, että keskimääräinen kesto
käynnille on noin 8-10 minuuttia (oma tulkinta). Osa kävijöistä on viihtynyt
sivuilla jopa 15 min tai lähemmäs puoli tuntia kun taas osa vain muutaman minuutin.
Nämä seikat voivat olla joko hyviä tai huonoja. Riippuen minkä tyyppinen
sivusto on kyseessä (tämä ei käy ilmi raportista). Pitkään sivuilla viihtyneet
ovat kokeneet sivut joko erittäin mielenkiintoisiksi tai eivät ole löytäneet
etsimäänsä, mutta kuluttaneet silti aikaa etsimiseen. Jotenkin haluaisin uskoa
ensimmäiseen vaihtoehtoon ja perustella sen siten, että ellei kävijä
ensimmäisten minuuttien aikana löydä etsimäänsä, en usko että hän kuluttaa
sivuilla kymmeniä minuutteja vaan etsii toiset sivut (kilpailijan?). Jo muutaman
minuutin sivuilla viihtyneet ovat selkeästi potentiaalisia uudelleenkävijöitä,
mikäli heidän mielenkiintonsa saa tuona lyhyenä aikana kunnolla heräämään.
Tässä kohtaa voi hyödyntää jo aiemmin käsiteltyjä vinkkejä. Lopuksi voisi vielä
todeta, että mobiilikäyttäjiä ei sivuilla ole ollut kuin muutama hassu kävijä
ja se kielii joko siitä, että sivut eivät alkujaankaan ole tehty sitä varten,
vaan sisältävät sellaista materiaalia, jota mieluummin
lukee/käsittelee/katselee koneen kautta tai sitten mobiiliversio sivuista on
yksinkertaisesti täysin kelvoton.
Todella hyviä pohdiskeluja. Jos tästä olisi vielä tehnyt uuden version hieman ryhmitellymmin niin kyseessä olisi ollut erinomainen vastaus, nyt se on "pelkästään" hyvä.
VastaaPoista