Löysin mielenkiintoiselta vaikuttavan 10-sivuisen artikkelin nimeltään ”Internet marketing in hotels – dilemmas and challenges of web pages building”. Artikkelin on kirjoittanut Olga Dębicka, Gdańskin yliopistosta ja se on julkaistu ”Tourism & Hospitality Management 2012, Conference Proceedings”- lehdessä.
Piti hetken
palautella mieleen mitä referoiminen itse asiassa pitikään sisällään. Eli
referaatissa esitetään artikkelin keskeiset asiat, oivallukset ja mahdolliset
tulokset tiivistetyssä muodossa. Referaatissahan ei kuulu esittää
artikkelista omia mielipiteitä, joten pyrin jättämään ne pois.
Alkutilanne
Artikkelin tarkoitus
on analysoida niitä tekijöitä hotellin kotisivuilla, joilla saattaa olla oleellinen
vaikutus muuttaa satunnainen kävijä potentiaaliseksi asiakkaaksi. Jo
artikkelin alussa todetaan, että usein onnistuneet ja tehokkaat kotisivut ovat
uusien ideoiden ja epätavallisten ratkaisujen tulos.
Kirjoittaja
selvittää aluksi kuinka suuri vaikutus Internetillä on matkailualaan nykyisin
ja kuinka suuret mahdollisuudet ja markkinat siinä piilee, nimenomaan
matkailualan yrityksille. Relevanttia on myös se, että maailmalla vallitsevasta
taloudellisesta taantumasta huolimatta, Yhdysvalloissa tehty tutkimus osoittaa,
että suurin osa kuluttajista on valmiita käyttämään saman verran tai jopa
enemmän rahaa matkustamiseen tulevaisuudessa. Itse artikkelissa keskitytään
nimenomaan hotelleihin ja miten niiden kotisivut tulee rankentaa, jotta kuluttaja
saisi niistä mahdollisimman suuren hyödyn irti. Kuten kirjoittaja toteaa,
pelkästään kotisivujen olemassaolo ei takaa menestystä sillä huonot kotisivut
voivat suorastaan ajaa asiakkaat kilpailevan yrityksen sivuille. Epäkäytännöllinen
ja huono kotisivujen suunnittelu voi johtaa jopa 50% myynnin menetykseen kun
mahdollinen asiakas ei löydä etsimäänsä tietoa. Tämä luku kertoo siitä, että
kyseessä ei ole mikään vitsi eikä leikin asia.
Kotisivut osana hotellin sähköisen markkinoinnin
strategiaa
Yleisesti ottaen
pääsääntönä on, että kotisivujen tulisi olla käyttäjäystävälliset ja –
orientoidut. Tätä on mahdotonta saavuttaa ellei ole olemassa hyvin suunniteltua
ja kehitettyä sähköisen markkinoin strategiaa. On käytännössä turhaa lähteä
rakentamaan kotisivuja ellei tiedossa ole kelle ja miksi niitä tehdään ja mitä
niillä halutaan saavuttaa. Kotisivujen
päätarkoituksiin lukeutuvat muun muassa liikevaihdon kasvattaminen sivuilla
tehtävien online-varausten kautta, hallita brändin identiteettiä ja lisätä sen
edustamaa arvomaailmaa ja tunnettuutta Internetissä sekä informaation
jakaminen. Hyvin suunnitellut kotisivut sisältävät selkeät brändäystavoitteet,
eli kaikkien markkinointitavoitteiden ja kanavien tulisi olla synkronisoituja
toistensa kanssa niin, ettei brändi viestitä yhdessä toista ja toisessa toista.
Tämän työn tulisi myös olla jatkuvaa, jotta lopulta tavoitetaan ne aiemmin
asetetut kohderyhmät ja erotutaan kilpailijoista. Kirjoittaja pitää myös
tärkeänä, ettei visuaalinen ilme eikä viestinnän tyyli muuttuisi vaikka
siirryttäisiin perinteisiin markkinointikeinoihin vaan sen tulisi pysyä samana
niin online- kuin offlinetyökaluissa. Ainoana poikkeuksena tähän on sosiaalisen
median kanavat, joissa voi käyttää epämuodollisempaa viestintätyyliä kuin
aiemmissa. Oli kampanjan markkinointityökalut sitten mitkä tahansa niin niin
niitä olisi hyvä yhtenäistää ja luoda niistä tukevia, toimivia landing pageja
jotka houkuttelevat toimimaan.
Esimerkki erinomaisista kotisivuista: www.hotelmissoni.com |
Kotisivujen mobiiliversioista
Artikkelista käy
ilmi, että erityisesti matkailu- ja ravintolapalveluja etsivät kuluttajat hakevat tietoa ja palveluita usein älypuhelimiensa kautta. Tämä muoto on tullut
jäädäkseen ja se lisääntyy hurjalla vauhdilla. Tästä johtuen nettisivujen
mobiiliversioiden suunnitteluun tulisi panostaa. Tärkeinä asioina kirjoittaja
pitää yksinkertaista sivujen ”arkkitehtuuria”, nopeasti latautuvia sivuja –
mikä käytännössä tarkoittaa ettei sivut saisi ylittää 20KB:tä, minimaalista
suunnittelua eli hyvin vähän kuvia sekä videoitasekä mahdollisimman
vähäistä värinkäyttöä taustalla. Erittäin tärkeää on olla käyttämättä Flash-pohjaisia ratkaisuja vaan suosia
Javascriptiä, sillä esimerkiksi Applen tuotteet eivät tue Flashia ollenkaan.
Mobiiliversiosta olisi hyvä löytyä niin sanottu ”click-to-call button” eli
nappi jota klikkaamalla puhelu yhdistyy suoraan palvelun tarjoajalle eli tässä
tapauksessa hotellin vastaanottoon. Näin ollen varauksen teko on tehty
mahdollisimman helpoksi. Mikäli mobiiliversioon
halutaan sisällyttää online-varaus mahdollisuus, on sen oltava hyvinkin
karsittu ja helppokäyttöinen. Kun sivuilla on useita eri varausmahdollisuuksia
se myös mahdollistaa konversion kasvattamisen.
Sosiaalisen median integrointi hotellin kotisivujen
suunnitteluun
Olga Dębicka on
artikkelissaan käsitellyt sosiaalisen median eri ulottuvuuksia ja
mahdollisuuksia melko laajalti. Lähtökohtaisesti on kuitenkin tärkeää ymmärtää,
että yrityksen sosiaalisen median kanava tulisi olla olemassa nimenomaan
asiakkaan ja yrityksen välistä kommunikointia varten. Se ei saisi olla
pelkästään markkinointikanava vaan siellä tulisi pitää yllä jatkuvaa ja
tarkasti suunniteltua dialogia asiakkaiden kanssa. Elämme aikaa jona asiakkaan
kulutuskäyttäytyminen on merkitsevästi muuttunut. Näin ollen myös markkinoiden
on muututtava pois tuotekeskeisestä. Nykyään markkinoiden tulee olla kuluttuja –
ja arvomaailmakeskeisiä. Sosiaalinen media mahdollistaa kuluttajien
osallistumisen tuotteiden ja palvelujen kehitykseen keskustelemalla,
arvioimalla, arvostelemalla ja vertailemalla erilaisia tuotteita ja palveluita.
Kirjoituksessa sanotaan, että tärkein sosiaalisen median kanavista on Facebook
ja tämän lausunnon yhteydessä annetaan myös muutamia vinkkejä sivujen ulkonäköön.
Kyseessä ovat kuvat, videot, tapahtuman luominen, erikoistarjousten teko, kyselyt
ja kilpailut. Sosiaalisessa mediassa mukanaolo tulisi myös käydä ilmi
kotisivuilla esim. klikattavien logonappien muodossa. Myös niiden sijoittelu
kotisivuilla on relevanttia. Kirjoittaja muistuttaa lopuksi, että sosiaalisen
median tehokas ylläpito on aikaa vievää ja sitouttavaa touhua eikä sen
tehokkuutta saisi ylenkatsoa.
Kotisivujen
helppokäyttöisyys ja päätelmät
Kirjoittajan mielipide on, että kaikesta huolimatta
kotisivujen perimmäinen tarkoitus on tarjota selkeät vastaukset kuluttajan
tarpeisiin. Tätä ei pystytä toteuttamaan ilman että kohderyhmä on selkeästi
analysoitu. Tulee ymmärtää mitä informaatiota he etsivät, heidän
ajattelutapojaan, heidän odotuksiaan sivuilta sekä heillä jo olemassa olevaa
tietoa tuotteesta tai palvelusta. Näiden analysointiin on olemassa useita eri
menetelmiä kuten online-kyselyt sekä käyttäjien tekemät testaukset itse
sivuilla ja heidän arvionsa niiden toimivuudesta. Kirjoittaja listaa
artikkelissaan myös useita helppokäyttöisyyteen ja toimivuuteen vaikuttavia
tekijöitä, joista päällimmäisenä voisi mainita ajankohtaisen sisällön,
käyttäjäystävällisen navigoinnin, yksinkertaisen designin, lyhyen latausajan ja
relevantit sekä toimivat linkit. Esimerkkinä erinomaisista sivuista
artikkelissa mainitaan Hotel Missonin sivut.
Lopuksi artikkelissa todetaan, että muotoilukieli ja suunnittelu ovat
kriittisiä tekijöitä sähköiselle markkinoinnille. On markkinointibudjetin suuruus
sitten mikä tahansa, on toimiva kotisivu yksi sen tärkeimmistä osatekijöistä.
Tärkeintä on ymmärtää, että pelkästään puhuttelevalla suunnittelulla ja brändäyksellä
ei ole hyötyä elleivät kotisivut ole toimivat ja helppokäyttöiset.
Hyvin olit referaatin sisäistänyt. Toivottavasti jatkossa kappalejako on vähän pienempi, niin olisi mukampi lukea.
VastaaPoistaTotta!
VastaaPoista