Konversio tarkoittaa sitä, miten yrityksen kotisivut
täyttävät niille asetetut tavoitteet. Jotta konversiota voidaan mitata, on
sivulle ensin luotava konversiotavoite. Tavoite ei välttämättä tarkoita
x-määrää myytyä tuotetta vaan voi yhtä hyvin olla esimerkiksi jätettyjen
tarjouspyyntöjen määrä tai uutiskirjeen tilaaminen. Jotta tässä kaikessa olisi
jotain järkeä, on pystyttävä seuraamaan sivuilla kävijöiden toimintoja.
Kävijämäärä yksistään ei kerro mitään. On seurattava mitä kävijät sivuilla
tekevät tai ovat tekemättä. Mistä he sivuille löytävät ja mihin he sieltä
lähtevät. Ja kaikkein tärkeimpänä totta kai, suorittavatko he sivuilla toivotun
toiminnon. Kaikessa yksinkertaisuudessaan, konversion parantaminen tarkoittaa
sitä, että ohjataan sivuilla kävijöiden toimintaa oikeaan suuntaan, oli kyse
sitten ostoksen tekemisestä tai kilpailuun osallistumisesta. Pitää lähteä
liikenteeseen siitä, että sivuston tekniikka on toimivaa ja perusasiat löytyvät
välittömästi.
Esimerkki
Pikku-Liisa haluaa ostaa My Little-ponyn. Hän etsii
googlesta hakusananaan ponin nimi. Hän päätyy tunnetun lelukaupan verkkosivuille
ja kirjoittaa hakukenttään haluamansa ponin nimen. Kuin ihmeen kaupalla avautuu
juuri oikea sivu, jossa kyseistä ponia myydään kolmena erivärisenä. Liisa
valitsee niitä mieleisensä ja on jo kohta huutamassa äitiään maksamaan ostoksen
luottokortillaan, kun tilanne tyssää siihen. Liisa ei löydä lelun tuotesivuilta
ostoskori-nappia, jota klikkaamalla tuotteen saisi vietyä kassalle. Nappi ei
nimittäin ole edes mikään nappi vaan mustalla kirjoitettu teksti sivun oikeassa
yläkulmassa. Liisa ei edes osaa etsiä ostoskori-tekstiä sieltä, vaan etsii vain
värillistä helposti huomattavaa nappia. Lopuksi Liisa turhautuu ja menee uudestaan
googlen sivuille ja etsii samalla hakusanalla ja valitsee osumista toisen
lelukaupan kotisivut.
Tässä lapsellisessa ja hyvin yksinkertaisessa esimerkissä
oli kyse nimenomaan huonosta sivujen suunnittelusta, jota saa korjattua hyvin
pienin parannuksin. Tämä kuitenkin vaatisi sen, että kotisivujen kävijöiden
käyttäytymistä seurattaisiin. Mikäli sivuja ei seurata, on konversiota lähes
mahdotonta lähteä summanmutikassa ”kasvattamaan”.
Ihana pony täältä |
Lähteet:
Mä en tajua, miksei konversio ole työnkuvasi kannalta relevantti?
VastaaPoista