Sostac-mallin
luoja Paul Smith on myös markkinointikirjallisuuden menestyskirjailija,
kansainvälisesti pidetty puhuja sekä konsultti. Mallia on kiitelty laajasti sen
selkeyden vuoksi. Seuraamalla kuutta toisiaan tukevaa ”askelta”, on ykriyksellä
koostaan ja tuotteestaan riippumatta tukeva pohja menestyneen
merkkinointisuunnitelman tekoa varten. Mallia pidetään myös laajempana kuin perinteistä
SWOT-analyysiä, sillä se pitää sisällään myös suunniteltujen asioiden
suorittamisen käytännössä sekä niiden mittaamisen. Tästäkin on liikkeellä
kahtaa eri tulkintaa mutta minä haluaisin ajatella sen niin, että tämän mallin
mukaan nimenomaan suoritetaan kaikki askeleet myös käytännössä eikä vain
suunnitella teoriassa. Vaikka kyse onkin markkinointisuunnitelmasta on huolehdittava siitä, ettei kaikki jää aina
suunnitteluasteelle. Ellei ideoita toteuteta käytännössä, on mahdotonta
arvioida niiden toimivuutta ja yritykselle tuomaa etua.
SOSTAC-malli. Kuva täältä.
|
SOSTAC
suomeksi
S =
Situation: Missä
olemme nyt?
• Mikä
on yrityksen tila markkinoilla tällä hetkellä verrattuna kilapiljoihin
O =
Objectives: Missä haluaisimme olla?
•
Mitkä ovat yrityksen tavoitteet markkinoilla, minne haluamme päästä?
S =
Strategy: Mitä
saavutamme?
•
Kirjattu strategia siitä, mitä voimme tehdä päästäksemme tavoitetilaan?
T =
Tactics: Miten
toimimme käytännössä?
•
Yksityiskohtainen selotus siitä, mitkä ovat ne käytännön asiat joita lähdemme
työstämään ja millä tavoin?
A =
Action: Itse
toiminta
•
Suunnitellut asiat toimeksipannaan käytännössä (”työosuus”).
C =
Control: Kuinka
mittaamme onnistumistamme?
•
Toteutettujen sunnitelmien kontrollointi ja mittaaminen.
Markkinointisuunnitelman
laatiminen ennen ja jälkeen Internetin
Mietin
hetken, onko kyseessä jonkin sortin kompakysymys, sillä yksinkertaisesti
ajateltuna ei itse suunnitelman laatimisessa ole mielestäni eroja. Jos
noudatetaan sostac-mallia, ovat kaikki kohdat sellaisia, jotka mahdollistavat
markkinointisuunnitelman laatimisen olemassa olevia markkinoinnin työkaluja käyttämällä. Luultavasti tämä
on yksi syy siihen, että malli on ollut menestynyt jo pidemmän aikaa.
Ennen
Internetiä keinot suunnitelmien toteuttamiseen olivat vain paljon suppeammat ja
kuin nykyään. Sähköisen markkinoinnin työkalut luovat nykyään lukemattomia
mahdollisuuksia yrityksen markkinointia varten. Ennen käyettiin perinteisiä
keinoja kuten puhelinta, ilmoittelua, suoramainontaa, faksia, messuja jne. Toki
osa näistä keinoista on vahvasti esillä myös tänä päivänä mutta sähköisen
markkinoinnin mahdollisuudet ovat vielä paljon laajemmat.
Toki
on varmasti niin, että markkinointikeinoja on nykyään niin hurja määrä, on
yrityksen tarkasti mietittävä mitä niistä lähteä toteuttamaan eli mikä keino
palvelee parhaiten oman kohderyhmän tavoittelussa eikä tietenkään pidä unohtaa sitä kylmää tosiasiaa. että eri työkalut vaativat eritasoisia resursseja. On mietittävä tarkkaan, mihin rahansa laittaa.
Ennen markkinoitiin
epäilemättä useammin tyylillä ”kaikille jotakin” kun taas nykyään tarkka
segmentointi on tehtävä heti alussa ja sen pohjalta lähdetään tekemään esim.
markkinointikampanjaa. Nykyään markkinointi on myös ajallisesti nopeampaa. Ei
tarvitse odottaa , että posti vie mainoksen perille ja sitä rataa vaan ihana Internet on kaikkialla ja kaikille "avoinna" koko ajan. Myös tulosten seuraaminen
on helpompaa nykyään, tai ainakin siihen on olemassa enemmän
työkaluja. Kun markkinointi hoidetaan sähköisessä muodossa siitä muodustuu
”jälki” jota pystytään seuraamaan. Tärkeää on myös tehdä niin. Ilman tulosten
mittaamista on mielestäni turhaa lähteä toteuttamaan mitään kampanjaa. Ennen
vanhaa seuranta on ollut huomattavasti hankalampaa. Eli todettakoon nyt vielä
tähän, että itse markkinointisuunnitelman teossa ja siinä pysymisessä tuskin on
eroja mutta keinoissa toteuttaa suunnitelma eroja on enemmänkin.
Lähde:
Hawkey,
John. Exit strategy Planning: ”Growing Your Business for Sale or Succession”.
Abingdon, Oxon, GBR: Gover Publishing Limited, 2002. p. 74.
Voihan se olla, että kyseessä oli kompa.
VastaaPoistaMiksi muuten luulet, että ennen markkinointin enemmän tyylillä "kaikille jotakin" kuin nykyään?