Valitsin kehittämiskohteeksi oman yrityksemme kotisivut. Kyseessä on kokous-, majoitus ja ravintolapalveluita tuottava yritys. Sivuja tutkiessa voisi alkuun heti todeta, että niitä tehtäessä ei ole kohderyhmää mietitty sen enempää. Sivut ovat enemmänkin informatiiviset ja periaatteella ”kaikille jotakin”. Jotta konversiota pystytään kehittämään, on tiedettävä mitkä kotisivulle asetetut tavoitteet ovat. Konversiohan tarkoittaa lyhykäisyydessään sitä, miten hyvin kotisivut täyttävät niille asetetut tavoitteet. Ja jotta konversiota ylipäätään voidaan mitata, on ensin luotava konversiotavoite. Lisää konversion parantamiseksi täältä. Seuraavaksi käyn satunnaisessa järjestyksessä läpi omat ehdotukseni sivujen konversion kasvattamiseen. En kuvaile sivuja kuin vaadittavailta osin, joten jos haluat tutustua niihin paremmin, löydät linkin ylempää.
Viisi vinkkiä sivujen
konversion kasvattamiseen
Online-myynti
Kotisivuilla ei ole online-myyntiä missään muodossa.
Varaustiedustelun toki saa lähetettyä sekä majoitus- että kokouspalveluista.
Nämä löytyvät erilliseltä välilehdeltä. Koen, että nykyään online-huonevaraus
tulisi olla enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Harvempi asiakas jaksaa lähettää
erillisen varaustiedustelun ja odottaa siihen vastausta sähköpostiinsa.
Varaustilanne halutaan tietää välittömästi jotta reissun suunnittelu voi
jatkua. Ehdottaisinkin, että Linnasmäki lisäisi sivuilleen helppokäyttöisen
online-varausjärjestelmän. Näin ollen sivuille saataisiin myös helposti
seurattava tavoite.
Välilehdillä esiintyvien ongelmien korjaaminen
Selatessani välilehtiä ja yrittäessäni arvioida niiden
tarpeellisuutta ja toimivuutta, törmäsin muutamaan häiritsevään seikkaan.
Kokous-välilehdellä on kuvien vieressä teksti, jossa kerrotaan
kokouspalveluista yleisesti. Sen alla on listattuna selkeästi erilaiset
kokoustilavaihtoehdot sekä talosta löytyvä tekniikka. Yllä oleva esittelyteksti
on sen verran pitkä, että mikäli sen haluaa lukea kokonaisuudessaan, on
klikattava Lue lisää-nappia. Kun tätä klikkaa niin alla olevat tila- ja
tekniikkatiedot katoavat kokonaan näkyvistä. Tämä olisi hyväksyttävää jos
tekstin alla olisi ns. paluu-nappi jolla pääsisi taas alkutilanteeseen mutta
sellaista ei ole. Hyvin pieni asia, mutta minua se ainakin häiritsee ja
ensimmäinen epäkäytännöllisyyden ja ärsytyksen tunne on jo saavutettu (mikä ei
tietenkään ole toivottavaa).
Majoitus-välilehdellä on 16-kuvan ruudukko ja viemällä
hiiren jonkin kuvan päälle, se näkyy suurempana muiden yläpuolella. Tämä tuntuu
olevan yleisesti käytetty tapa mutta ainakin tässä nimenomaisessa sivustossa on
sellainen puute, että kävijä joutuu käymään usean kuvan läpi ennen kuin löytää
etsimänsä sillä kuvia ei ole jaoteltu mitenkään. Kuvan kuvatekstistä käy ilmi,
mikä huonetyyppi on kyseessä mutta jos asiakasta kiinnostaa nähdä kuva yhden
hengen hotellihuoneesta on kohtuutonta laittaa häntä käymään kaikkia kuvia
läpi. Ehdottaisinkin, että kuvien vieressä olisi selkeät jaottelut eri
huonetyypeistä ja niitä klikkaamalla avautuisi ko. huonetta koskevat kuvat
esim. erilliseen ikkunaan.
Linnasmäki |
Varaustiedustelun teko helpommaksi
Kuten aiemmin mainitsin, löytyvät varaustiedustelulomakkeet
erilliseltä välilehdeltä. Näkisin, että mikäli kokous-välilehdeltä ja
majoitus-välilehdeltä olisi suorat linkit itse lomakkeeseen niin se alentaisi
mahdollisen asiakkaan kynnystä lähettää sellainen. Ehdottaisin selkeän
napin/linkin (toimiva!) laittamista esiin kyseisille välilehdille. Ja mikäli
sivustolta voi myöhemmin tehdä online-huonevarauksia niin tällöin
majoitus-välilehdelle tietysti varaa huone-nappi tai muu vastaava.
Etusivu mielenkiintoisemmaksi
Etusivulla ei mielestäni ole sinänsä mitään häiritsevää tai
sekavaa mutta se (ja sivut kokonaisuudessaan) on melko tylsät. Selkeät, mutta
tylsät. Ehdottaisin kahta asiaa. Etusivulle kannattaisi laittaa esim. eri
varausjärjestelmien (booking, hihostels jne.) kautta tulleita käyttäjien
kokemuksia. Ne ovat oiva tapa lisätä kävijän mielenkiintoa ja luottamusta
yritystä ja sen palveluita kohtaan. Kaipaisin myös etusivulle jonkin
eyecatcherin. Jokin, joka saa kävijän kiinnostumaan ja innostumaan
välittömästi. Kyseessä voisi olla usein vaihtuva edullinen tarjous tai
esimerkiksi kilpailu. Se ei myöskään veisi paljon tilaa, eikä tekisi sivustosta
sekavaa, sillä sen voisi toteuttaa klikkaa tästä-tyylisellä napilla, joka veisi
asiakkaan landing pagelle, jossa erikoishintaisen varauksen pystyisi tekemään,
tai kilpailuun osallistumaan.
Hinnat näkyviin?
Satun kokemuksesta tietämään, että kyseisen yrityksen
myyntisihteereille ja vastaanottoon tulee hyvin paljon puheluita, joissa
tiedustellaan tietyn kokoustilan päivävuokraa tai päiväkokouspaketin hintaa.
Tämä kertoo mielestäni siitä, että kotisivut eivät ainakaan tältä osin täytä
asiakkaiden tarpeita. Kotisivuilta löytyvät majoitushinnat mutta ei
kokouspakettien/tilojen hintoja. Myös tarjoilujen hinnat puuttuvat. Monille
asiakkaille tarjoilut räätälöidään mutta osviittaa antavina voisi sivuilta
löytyä edes perustarjoilut hintoineen. Tämä on selkeä puute, joka tulisi
korjata välittömästi. Jäin miettimään, että onko selkeämpää, että ylälaidassa
olisi erillinen välilehti myös hinnastolle? Näin sen huomaisi ensisilmäyksellä.
Kaikille kun ei tule mieleen etsiä ko. informaatiota erillisiltä välilehdiltä.
Eikä mielestäni tarvitsekaan.
Muita huomioita
Tein myös muita huomioita, joita yrityksen olisi ehkä syytä
miettiä tulevaisuudessa. Kaikki liittyvät konversion kehittämiseen mutta asia
erikseen on toki ensin päättää mitä halutaan lähteä kehittämään. Kaipaisin
sivulle selkeää palautelomaketta. Sellaista jota yritys voisi myös hyödyntää
keräämällä siitä dataa. Tällä hetkellä asiakas voi jättää vapaamuotoisen palautteen
mutta numeerinen monivalintalomake olisi tähän paras. Kyseiset lomakkeet ovat
yrityksellä olemassa jo paperiversiona joten niiden saaminen kotisivuille ei
olisi mikään ongelma. Palautteita saataisiin tällä tavoin varmasti enemmän,
sillä kaikki eivät koe miellyttäväksi täyttää lomaketta tilaisuuden/majoituksen
päätteeksi kun on muutenkin jo kiire kotiin.
Kokeilin selailla kotisivuja myös iphone-puhelimellani.
Sivut latautuvat yllättävän nopeasti mutta ovat liian monimutkaiset
käytettäväksi mobiilin kautta. Ensinnäkin sivujen värimaailma on mielestäni
liian tumma ja toiseksi niillä on aivan liikaa tekstiä ja kuvia tähän
tarkoitukseen. Mikäli sivuille saadaan online-huonevaraus, tulisi niiden
sitäkin suuremmalla syyllä olla paremmin mobiilikäyttäjälle soveltuvat eli
selkeämmät ja helppokäyttöisemmät.
Lopuksi haluaisin todeta, että kaiken a ja o olisi miettiä
sivuille selkeät konversiotavoitteet ja miten niitä lähdetään seuraamaan. On
vain pakko uskaltaa tehdä uusia ratkaisuja sillä niistä oppii, mikä toimii ja
mikä ei. Olettamalla ei ainakaan saa koskaan mitään varmaa tietoa kävijöiden
käyttäytymisestä sivuilla. Yrittänyttä ei laiteta jne.
Perusteellinen tarkastelu, hyviä havaintoja. Onkohan yrityksessä aiemmin kiinnitetty huomiota siihen, vähenisikö puhelut, jos hinnat olisi sivuilla laajemmin esitelty?
VastaaPoistaKiitos. Ei tietääkseni ole joten asia lienee aika selvä tältä osin.
VastaaPoistaHyvä analyysi. Onko ko. havaintoja lähdetty korjaamaan?
VastaaPoistaItse en muuten ole täysin kanssasi sitä mieltä, että on "pakko" olla onlinevaraus.
Monta kertaa esim. aktiivisesti ja tehokkaasti asiakas soittamaan ohjaamalla päästään jopa tehokkaampaan tulokseen ja samalla on mahdollisuus myös lisämyyntiin puhelun aikana.