Tehtävänä oli etsiä ja esitellä onnistunut
internet-markkinointi case ja esitellä se. Mainittava on, että tehtävä oli
erittäin mieleinen ja voisin kirjoittaa siitä pitkät pätkät. Yritän nyt
kuitenkin hillitä itseni ja esittää casen mahdollisimman selkeästi, lyhyesti ja
ytimekkäästi.
Kuva täältä |
Valitsin Turku Touringin jo ensimmäistä kertaa keväällä 2011
lanseeraaman rohkean ja humoristisen markkinointikampanjan Kiss my Turku.
Kampanjan sydän on netissä toimiva suosittelumoottori, joka etsii kävijälle
turkulaisia hengenheimolaisia ja kertoo näiden parhaat menovinkit Turun
seudulla. Kiss my Turku –sivustolla esittäytyy
yli sata Turun seudun asukasta. Osa aivan tavallisia kansalaisia ja osa
tunnettuja julkkiksia. Kampanjan mediakasvoina ovat muun muassa Mike Monroe, Lola
Wallinkoski ja Mira Luoti. Kampanjan pääpaino on selkeästi internetissä mutta
kokonaisuuteen kuuluu lisäksi TV-mainontaa ja ulkomainontaa. Kampanjassa oli
mukana runsaasti Turku Touringin yhteistyökumppaneita
kulttuuripääkaupunkiorganisaatiosta Varsinais-Suomen matkailualan
kärkiyrityksiin. Kampanja näki siis ensi kertaa päivänvalon toukokuussa 2011
eli Turun kulttuuripääkaupunkivuotena ja sitä jatkettiin tehostetusti
alkukeväällä 2012.
Koin kampanjan tehokkaana sen hyödyntäessä niin laajalti
erilaisia (internet)markkinoinnin työkaluja. Kampanjan näkyvyyteen oli
panostettu ja siihen törmäsi useassa eri mediassa sekä katukuvassa. Lisäksi
kampanja oli toteutettu laadulla (lue: isolla rahalla), se paistoi läpi sekä
muotokielestä että toteutustavoista.
Mike Monroe yhtenä kampanjan keulakuvista. |
Kampanjan kohderyhmä
ja tavoitteet
Elän vakaasti siinä uskossa, että kampanjan kohderyhmä oli
kotimaiset matkailijat sekä erityisesti Varsinais-Suomalaiset eli lähialueen
matkailijat. Tästä kielii mielestäni se, että kampanja oli toteutettu
pääasiassa suomeksi sekä hyödyntäen suomalaisille tuttuja julkkiksia.
Katukuvassa kampanja näkyi Varsinais-Suomessa, TV-mainonnan laajuudesta minulla
ei ole varmaa tietoa. Ja tarkoitushan olikin keskittyä nimenomaan internetissä
tapahtuvaan markkinointiin, joten edetään sillä.
Tavoitteita oli varmasti enemmän kuin yksi. Päätavoitteena
oli varmasti luoda Turulle uudenlaista, freesimpää, mielenkiintoisempaa ja
rohkeampaa imagoa matkailukapunkina. Turku on välillä mielletty hyvinkin
perinteiseksi kohteeksi jo historiansakin puolesta mutta nyt haluttiin
laajentaa tarjonnan tunnettuutta. Toki tähän tavoitteeseen liittyy vahvasti se,
että haluttiin Turkuun lisää matkailijoita ja sitä kautta valuuttaa.
Tietääkseni päätavoite oli kuitenkin juuri näkyvyydessä, tunnettuudessa ja
imagon parantamisessa ja tämä tapahtui pääosin internetissä.
Tarkempi kuvaus
kampanjasta
Kampanja ei tällä hetkellä pyöri enää aktiivisesti ja tästä
syystä en valitettavasti pysty esittelemään kaikkia siihen liittyviä mahtavia
ideoita mutta yritän parhaani mukaan. Kuten aiemmin mainitsin, oli kampanja
laaja ja sen sydämenä toimi Kiss my Turku-sivusto (myös
englanninkielinen versio). Sivustolla pääsee
miksaamaan oman lomansa eli nostamaan omat kiinnostuksen kohteensa vahvasti
esiin ja löytämään ihmisiä, joilla on mahdollisimman korkea prosentuaalinen
yhteensopivuus omien mieltymyksiesi kanssa (toimii hieman samalla periaatteella
kuin vaalikone mutta hyvin paljon yksinkertaisemmin). Käyttäjä voi sitten lukea
näiden turkulaisten ”sisäpiirin” menovinkit ja näin ollen ei tarvitse tutustua
pelkästään yleisimpiin nähtävyyksiin, jotka tavallisesta ovat esillä. Kävijä
saa suoraan juuri häntä kiinnostavat koordinaatit. Kampanjan ollessa
aktiivinen, sinne sai jättää myös omat parhaat turku-kokemusvinkit sekä jakaa
niitä muiden käyttäjien kanssa.
Kiss my Turku-sivustolta pääsee myös luonnollisesti Turku
Touringin uudistetuille ja saman ilmeen omaavalle emoportaalille, joka tuki kampanjaa esittelemällä uutuutena
esimerkiksi erilaisia kulkureittejä karttoineen Turusta. Hauska idea ja toimi kyllä
käytännössäkin. Reittejä oli esim. Food Walk, Romantic Walk, Architecture Walk
jne.
Osana kampanjaa oli myös Turkutuurinki-verkkolehti
sekä erilaisten tapahtumien yhteyteen luodut landing paget. Esimerkkinä
sellaisesta Turku Touringin matkamessutarjoukset
vuonna 2012. Myös sosiaaliseen mediaan panostettiin aivan uudella tavalla.
Turku Touringin facebook-sivut saivat uuden
ilmeen ja ne toimivat hyvinkin aktiivisena seuraten muun muassa matkailijoiden
kertomuksia, Turun tapahtumia sekä esitellen kilpailuja. Yksi parhaista
kilpailuista oli mielestäni teemaan sopiva Kissing Booth, jossa oli valtavan
hienoja palkintoja. Tästä ei valitettavasti ole olemassa linkkiä kun kilpailu
on aikoja sitten jo mennyt mutta ideana oli, että facebook-kävijä meni
pussauskoppiin, josta oli mahdollista voittaa palkintoja laidasta laitaan. Alueen
matkailu- ja ravintolayrityksille tarjottiin mahdollisuutta ottaa osaa
kampanjaan ostamalla Turku Touringilta eritasoisia tuotekortteja. Laajimmassa
tasossa yritys oli näkyvästi mukana Turku touringin sivuilla mm. bannerimainonnalla,
infopläjäyksinä ja antamalla palkintoja Facebookin Kissing Boothiin.
Hienoa kampanjassa oli, että se oli yhtenäinen. Kaikki
materiaali ja mainonta tukivat toisiaan, paperiesitteistä ja kartoista aina
tv-mainoksiin. Sai kampanja myös tunnustusta Suomen markkinointiliiton MARK
Turku-osaston kampanjalle myöntämällä palkinnollakin. Kisassa oli 153 eri markkinointityötä
Turun alueelta, joten ei mikään huono suoritus.
Kampanjan mittaus ja
jatkuvuus
Satun tietämään, että kampanjan yhtenä tärkeimpänä mittarina
oli Kiss my Turku – kampanjasivuston ja emoportaalin kävijämäärät. Myös Turku
Touringin FB-fanien määrä muodostui yhdeksi osaksi mittausta. Muistutan vielä,
että kampanjan ensimmäinen ”aktiivikausi” oli toukouu-syyskuu 2011. Tämä oli
hyvä ajankohta kampanjalle, sillä samana vuonna Turku oli Euroopan
kulttuuripääkaupunki ja sai muutenkin jo näkyvyyttä sitä kautta. Kampanja
pyörähti uudestaan käyntiin keväällä 2012 ja syksyllä kävi ilmi, että sivustolla
käytiin kampanja-aikana 280.000 kertaa, joka oli yli 100.000 kertaa enemmän
kuin vuonna 2011. Tämä on mielestäni hieno saavutus ajatellen sitä, että vuosi
2012 ei ollut enää kulttuuripääkaupunkivuosi ja silti sivusto herätti
kiinnostusta. Sivustolla viihdyttiin poikkeuksellisen pitkään, keskimäärin 3,5
minuuttia, mikä kertoo myös jonkinlaisesta onnistumisesta. Fb-faneja Turku
Touring oli onnistunut keräämään kesän 2012 lopulla yli 12,500 kappaletta.
Selvää on, ettei samaa kampanjaa voi pyörittää ikuisuuksia.
Uusin elementein höystettynä se toimisi varmasti vielä tulevan vuoden mutta sen
jälkeen on keksittävä jotain uutta. Tärkeää olisi jatkaa samantyylistä linjaa.
Kerta tämä kampanja on todettu toimivaksi niin miksi palata vanhaan tylsään? Uutta
pökköä pesään ja Turku matkailukaupunkina nousuun! Olen itse vielä niin vihreä
tällä alalla etten valitettavasti osaa keksiä tälle nimenomaiselle kampanjalle
mitään kehittämiskohdetta. Kirjoituksestani on varmasti jo aiemmin käynyt ilmi
kampanjan erinomaisuus ja syyt siihen, joten nyt voin hyvillä mielin lopettaa
paasaukseni tähän.
Hyvä kampanja ja hyvä postaus. Tänk juu Lintta.
VastaaPoistaHyvä, että kiinnitit huomiota tuohon kampanjan yhteynäisyyteen, sillä se unohdetaan aivan liian usein.
VastaaPoistaKiinnostava keisi ja pohdinta. Lintta, tiedätkö miten ulkosuomalaiset suhtautuivat "KissMy" -viestiin? Aussien "where the hell are you" -viestihän upposi kuin häkä, mutta olisi kiinnostava tietää miten natiivit kokivat kun suomalainen kaupunki "haistattelee"? Sinänsä erittäin hienosti rakennettu kokonaisuus ja loistokonsepti.
VastaaPoistaOlipa mukava lukea aiheesta. Minua kiinnostaa kampanjat ja niiden mainostaminen sekä järjestäminen. Minun tuttu kertoi, että hänelläkin on semmoinen alkamassa. Mainontaan liittyen, on miettinyt etsimerkiksi led valotaulun hankintaa. Saisi sillä ilmeisesti kadulla näkyvyyttä. https://leditaulu.fi/
VastaaPoista