lauantai 11. toukokuuta 2013

Matkailun arvoketjujen sähköistymisestä

Arvoketju



Arvoketjulla tarkoitetaan perinteisesti sitä yritysten muodostamaa ketjua, jonka edetessä muodostuu loppukäyttäjälle valmis tuote. Tavoitteena arvoketjulle on, että se toisi arvoa paitsi asiakkaalle myös verkostossa toimiville yrityksille. Kyse on siis erilaisista jakelukanavista, joiden kautta valmis tuote tarjotaan käyttäjälle. Matkailussa esimerkkinä voisi olla asiakkaan verkkokaupasta ostama kelkkasafari, jonka toteutuksessa ja myynnissä on mukana useita eri toimijoita sekä myynti- ja jakelukanavia.

Internetin vaikutus


Internetin vaikutus arvoketjuun on selkeä. Kun palvelut ovat tuotettavissa ja ostettavissa sähköisessä muodossa, tippuu usein tarpeettomia välikäsiä pois ja tällöin sähköinen liiketoiminta tehostuu ja lopulta asiakkaalle muodostuu parempia palveluja. Internetin mukanaan tuoma teknologia vaikuttaa kustannustehokkaasti arvoketjun eri vaiheissa. Tämä näkyy niin yritykselle kuin kuluttajalle. Kustannussäästöjä saadaan automaation seurauksena sekä arvoketjun lyhenemisen seurauksena. Tämä koskee niin yritysten välistä kaupankäyntiä kuin yrityksen ja asiakkaan välistä kaupankäyntiä. Kun matkailuyrittäjä pystyy itse laittamaan palvelunsa verkkoon myyntiin suoraan asiakkaalle, jää monta välikättä pois. Näin ollen se vaikuttaa myös tuotteen lopulliseen hintaan ja luultavimmin myös laatuun, sillä välikäsien tuomat mahdolliset väärinkäsitykset tai ”katteettomat lupaukset” ovat poissa. Yrityksen on myös helpompi tarjota omaa tuotettaan/palveluaan yhteistyökumppaneille maailmanlaajuisesti kun kaikki tarvittavat tiedot on saatavissa sähköisessä muodossa.

Globaalista jakelujärjestelmästä


Esimerkkinä globaalista jakelujärjestelmästä voisi ottaa Amadeuksen, joka on hyvin laaja ja ymmärtääkseni toimiva jakelujärjestelmä. Elän kuitenkin siinä käsityksessä, että monet globaaleista järjestelmistä palvelevat paremmin suurempia matkailualanyrityksiä, matkanjärjestäjiä ja matkatoimistoja. Pienemmälle yritykselle voi tuntua haasteelliselta lähteä mukaan näin laajaan toimintaan ja usein jo palvelun paketointi globaalin varausjärjestelmän vaatimaan muotoon voi tuntua vastenmieliseltä. Oleellista onkin valita omalle yritykselle sopiva yhteistyökumppani tai jakelukanavaketju ja lähteä tekemään yhteistyötä esim. Alueen muiden pienyrittäjien kanssa tai vaikka kansainvälisessä mittakaavassa samankaltaisia palveluja myyvien yritysten kanssa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti