lauantai 11. toukokuuta 2013

Verkkokaupan merkitys Suomen pk-yrityksille


Verkkokaupan kasvusta


Itellan vuonna 2013 teettämän tutkimuksen mukaan selviää, että vaikka verkko-ostamisesta on tullut usealla kuluttajalle arkea, niin kaiken kaikkiaan kuluttajat tekevät ostoksensa vielä suhteellisen harvoin verkosta, keskimäärin noin puolentoista kuukauden välein. Eli vaikka verkkokaupan kasvua on ennustettu ahkerasti viime vuosina, ei vielä voida puhua räjähdysmäisestä kuluttajakäyttäytymisen muutoksesta.

Verkkokaupalla on Suomessa edelleen suuri kasvupotentiaali johtuen lähinnä siitä, että hyvin suuri osa yrityksistä ei vieläkään käytä verkkoa myyntikanavana. Nähdäkseni juuri matkailualan yrityksillä olisi tässä mainio markkinarako ja suuret mahdollisuudet liiketoiminnan kasvuun. Suuret kansalliset ja kansainväliset matkailualan yritykset hyödyntävätkin tätä hienosti mutta kansallisten pk-yritysten tilanne on vielä lapsenkengissä.

Menestyvä verkkokauppa 


Useat hyvän sisällön (tarkat tuotekuvaukset, hyvän markkinoinnin, mainiot lisäpalvelut, tarkat hintatiedot) omaavat verkkokaupat mahdollistaisivat kuluttajalle ihanteellisen mahdollisuuden tuotteiden vertailuun ennen ostopäätöksen tekoa. Näin ollen voidaan pitää entistä todennäköisempänä sitä, että kuluttaja on ostokseensa tyytyväinen. Verkkokaupassa hinta ei saisi olla ainoa vetovoimatekijä vaan verkkokaupan ja sen lisäpalvelut voidaan rakentaa niin houkutteleviksi, että kuluttaja ei enää metsästä pelkästään edullisinta hintaa. Tämä tuo haasteita sekä mahdollisuuksia ihan kaikkien alojen yrittäjille. Huono verkkokauppa on huonoa mainosta yritykselle eli yrittäjä ei saisi suhtautua verkkokaupan perustamiseen löyhästi vaan asioista pitää ottaa selvää ja seurata tiivisti myös kilpailevia yrityksiä. 

Menestyjiä tulee olemaan ne yritykset, jotka panostavat sekä teknisesti että visuaalisesti laadukkaaseen verkkokauppaan ja pitävät huolen siitä, että myös kaikki oheispalvelut kuten sosiaalinen puoli on kunnossa. Johtaja Stephen Yap TNS Globalista kertoi marraskuussa 2012 Kaupan liiton järjestämässä eCommerce –seminaarissa viimeaikaisista tutkimustuloksista, jotka osoittivat, että ”lähes 60 prosenttia kuluttajista kuuntelee ostovalintaa tehdessään enemmän toista kuluttajaa kuin tuotteen valmistajaa. Yli puolet kuluttajista ilmoitti luottavansa valmistajaa enemmän ystävänsä arvioon.” Tämä kertoo selvää kieltä siitä, että verkkokaupan tulee keskittyä myös muun muassa sosiaaliseen puoleen. Seminaarissa Yap myös korosti, että nykykuluttaja haluaa saman palvelun ajasta ja paikasta riippumatta. Tätä on mahdoton toteuttaa kivijalkakaupoissa, mutta oikein rakennettuna verkkokaupalla on tähän mahdollisuus.

Verkkokauppa kiinnostaa kaikkia


Itellan tutkimuksen mukaan ”Kaikenikäiset aikuiset ovat löytäneet verkkokaupat: verkkokaupan heavy user voi yhtä hyvin olla kaksi- kuin kuusikymppinen. Iäkkäämpien ostajien osuus on kasvanut tasaisesti, ja heillä keskiostos on myös arvoltaan suurempi kuin nuoremmilla. Verkosta ostetaan sekä tavaroita että palveluja iästä ja sukupuolesta riippumatta.” Tämä kertoo siitä, että verkkokauppa kiinnostaa tänä päivänä kaikkia kohderyhmiä. Kun tämän yhdistää siihen, että verkkokauppa on kivijalkakauppaan verrattuna kaikkien tavoitettavissa, en keksi montakaan syytä miksei yrityksen kannattaisi tähän lähteä. Mikäli resurssit eivät riitä, voi lähteä muiden toimijoiden kanssa kimppaan. Jos yrityksellä ei ole minkäänlaista ymmärrystä sähköisen liiketoiminnan merkitykselle tänä päivänä, tulee hän melko varmasti tippumaan lähivuosina kelkasta kokonaan.

Mahdolliset haasteet


Voisin kuvitella, että yhtenä rajoittavan tekijänä verkkokaupan kasvuun on vielä monen kuluttajan mielikuvat ja halut. Osa ei uskalla lähetä antamaan luottokorttitietojaan verkossa ja nämä samat ihmiset saattavat vieroksua tekniikkaa ylipäätään. Osalle kuluttajista ostosten tekeminen on fyysinen kokemus joka antaa tietynlaista mielihyvää. He nimenomaan haluavat mennä fyysisesti kivijalkakauppaan ja hypistellä tuotetta ennen sen ostoa. Hidasteina verkkokaupan pystyttämiseen taas voivat olla yrittäjän vaatimaton tekninen osaaminen, joka voi viedä haluja kokeilemiselta. Etenkin matkailualalla tulisi tuotteesta tehdä verkkokaupassa mahdollisimman myyvä mutta yrittäjä ei välttämättä osaa toteuttaa tätä omin avuin. Usein avun ostaminen koetaan hirmu kalliina joten moni yrittäjä vetoaa myös taloudellisten resurssien puutteeseen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti