lauantai 11. toukokuuta 2013

Valmismatka- ja kuluttajansuojalait

Valmismatkalaki



Valmismatka on yleensä pakettina ostettu matkailupalvelujen yhdistelmä ja tavallisesti matkatoimiston myymä, esimerkiksi lento kohteeseen ja majoitus kohteessa. Valmismatka voi kuitenkin olla myös matkatoimiston matkustajalle räätälöimä matka. Matkatoimiston velvollisuus on aina kertoa matkustajalle onko kyseessä valmismatka vai ei. Valmismatkan tunnistaa myös matkustusasiakirjoissa käytetystä valmismatka-logosta.  Kuluttajavirasto ja Suomen matkatoimistoalan liitto ovat sopineet yleisistä valmismatkaehdoista, johon matkustajan oikeudet perustuvat. Matkanjärjestäjä voi erityistilanteissa käyttää yleisistä valmismatkaehdoista poikkeavia sopimusehtoja. Erityisehdot eivät kuitenkaan saa olla ristiriidassa valmismatkalain kanssa. 



Kuluttajansuojalaki


Sellaisilla matkoilla jotka eivät lukeudu valmismatkoihin, kuluttajaa suojaa kuluttajansuojalaki. Kuluttajansuojalain soveltamisalana on kulutushyödykkeiden tarjonta, myynti ja muu markkinointi elinkeinonharjoittajilta kuluttajille. Matkustajan oikeuksiin vaikuttaa siis se, ostaako hän valmismatkan vai matkustaako omatoimisesti. Kuluttajansuojalain säännökset ovat pääsääntöisesti pakottavia lain säännöksiä, mikä tarkoittaa, että sen säännöksistä ei voida sopimuksilla poiketa. Myös verolait ovat pakottavia lain säännöksiä.

Kaupankäynnin säännöksistä


Kun verkkokaupan yhteydessä puhutaan kuluttajan tietosuojalaista, sillä tarkoitetaan kuluttajan oikeutta pystyä tarkistelemaan verkkokaupalle luovuttamiaan henkilökohtaisia tietojaan kuten osoitetietojaan sekä päättämään siitä, saako yritys luovuttaa niitä edelleen tai hyödyntää niitä omiin tarpeisiinsa esim. markkinointitarkoituksiin. Tietosuoja takaa kuluttajalle tiedonsaantioikeuden, tarkastusoikeuden, oikeuden saada omat tiedot korjatuksi sekä kielto-oikeuden.

Etämyynnillä tarkoitetaan nimenomaan verkkokauppaa tai muuta sellaista kaupankäyntiä, jossa kuluttaja ei ole itse paikalla eikä siis voi nähdä tuotetta fyysisesti. Etämyynnissä on poikkeussääntöjä normaaliin kaupankäyntiin nähden, esimerkiksi valtaosaa tuotteista koskee kaupan peruuttamisoikeus. Kaikilla etämyyntituotteilla ei ole peruutusoikeutta ja peruutusoikeus vaihtelee maittain, joten sopimusehdot kannattaa aina lukea tarkkaan. Etämyyntisäännökset velvoittavat elinkeinoharjoittajaa antamaan ao. tiedot kuluttajalle hyvissä ajoin ennen sopimuksen syntymistä.
  •         elinkeinonharjoittajan nimi ja osoite sekä sijaintipaikka, jos se ei käy ilmi osoitteesta
  •         kulutushyödykkeen pääominaisuudet
  •        kulutushyödykkeen hinta, toimituskulut ja maksuehdot
  •        oimitusta tai sopimuksen täyttämistä koskevat muut ehdot
  •       sopimuksen vähimmäiskesto, jos sopimus koskee hyödykkeiden jatkuvaa tai toistuvaa toimittamista
  •        etäviestimen käyttämisestä syntyvät kulut, jos siitä veloitetaan perushintaa enemmän
  •       tarjouksen voimassaoloaika
  •        tieto peruuttamisoikeudesta tai siitä, että sitä ole.
  •     tiedot on annettava käytettyyn etäviestimeen sopivalla tavalla, selkeästi, ymmärrettävästi ja niin, että tietojen kaupallinen tarkoitus käy selkeästi ilmi


Kuten huomata saattaa, elinkeinoharjoittajan ja kuluttajan välistä kaupankäyntiä hallitsevat melko monenlaiset erityisesti kuluttajaa suojelevat säännökset kun taas yritysten välistä nimenomaan sähköistä kaupankäyntiä tai sopimuksen tekemistä koskevia säännöksiä on hyvin vähän. Sopimusvapauden periaatteesta (mm. sopijakumppanin valintavapaus, muotovapaus, sisältövapaus, lainvalintavapaus) johtuen yritykset voivat pääsääntöisesti vapaasti sopia oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan. Sähköinen sopimus on lähtökohtaisesti samassa asemassa kuin perinteinenkin sopimus.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti