lauantai 11. toukokuuta 2013

Vision merkitys sähköisen liiketoiminnan strategisessa suunnittelussa


Visio


Mielestäni yrityksen visio on erittäin merkittävässä roolissa sähköisen liiketoiminnan strategisessa suunnittelussa. Onhan visio tärkeä osa yrityksen missiota yhdessä arvojen ja toiminta-ajatusten kanssa. Vision tulisi olla yrityksen tulevaisuuden tahtotila ja määrittää, millainen yritys haluaa tulevaisuudessa olla. Hyvän vision on syytä olla yksinkertainen ja selkeä mutta silti sisältää määrittelyjä esim. yrityksen liiketoiminnan laajuudesta, kasvusta, yrityskuvasta ja kilpailutilanteesta. Vision tulisi olla niin konkreettinen ja innostava, että se koskettaisi yrityksen jokaista työntekijää ja toimisi myös motivoijana työssä. Oleellista on, että visio ohjaa koko liiketoiminnan suunnittelua, niin sähköistä kuin ei-sähköistäkin puolta. Näiden tulisi kulkea käsi kädessä ja noudatettava saumattomasti samaa visiota. Harmillisen usein yrityksen visiot muistuttavat enemmän unelmia ilman varsinaisia konkreettisia tavoitteita. Tällöin visiosta ei ole hyötyä yritykselle eikä sen henkilöstölle ja se jää myös melko varmasti toteuttamatta.


Yrityksen e-strategia


Yrityksen e-strategian tulisi olla kiinteänä osana varsinaista liiketoimintastrategiaa. Yhdessä teknologia- ja markkinointistrategian kanssa se luo hyvät mahdollisuudet menestykseen. E-strategia on markkinointi-, myynti- ja viestintästrategian yhdistelmä, joka luo raamit kaikelle yrityksen sähköisissä kanavissa tekemille toimille. Saadakseen toimivan e-strategian, yrityksen tulee analysoida alkutilanne, asettaa tavoitteet, sopia konkreettiset toimintamallit ja seurata tuloksia ja mitata onnistumista. Tämä kannattaa toteuttaa sostac-mallin avulla. Kun yrityksellä on tarvittavat tiedot, on sillä hyvät mahdollisuudet rakentaa toimiva e-strategia. Jos tämä on hyvin rakennettu, sen ei pitäisi olla vain markkinoinnin työkalu vaan se toimii koko organisaation ohjenuorana. Se pitää sisällään kaiken sähköiseen liiketoimintaan liittyvän, kuten miten rakennetaan sähköiset ohjekirjat tai kuinka vastataan sähköisesti tuleviin asiakkaiden kyselyihin. Näin saadaan e-strategia linkittymään yrityksen asiakaspalveluprosesseihin ja liittämään kaikki sähköiset kanavat myynnin tueksi.

On oleellista ymmärtää, että yritys jättää jälkeensä lyhyt- ja pitkäaikaisia digitaalisia jalanjälkiä useiden eri kanavien kautta. Nämä jalanjäljet vaikuttavat muun muassa yrityksen brändiin ja loppupeleissä myös myyntituloksiin. Näin ollen ymmärrämme, että oleellista olisi tunnistaa eri kanavissa liikkuvat potentiaaliset asiakkaat, tuntea näiden kanavien aktivointivoima ja suunnitella yrityksen visiota vastaava sisältö.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti