torstai 21. helmikuuta 2013

Kävijäseurannan analysointi

Tässä kirjoituksessa minun on tarkoitus analysoida sivuston x kävijäseurantatilastoa ja tehdä siitä kolme löydöstä ja esittää niihin parannusehdotukset. Seuraava teksti perustuu siis tähän raporttiin. Voin heti alkuun myöntää, että tämä ei ole niitä vahvimpia osa-alueitani ja tunnenkin lievän paniikin valtaavan kun edes mietin miten lähtisin etenemään tehtävän kanssa. Eli ei auta kuin kirjoittaa mitä pieneen päähäni putkahtaa haha.


Käynnit sekä välitön poistuminen

Raportista käy ilmi, että käyntejä sivuilla on yhteensä 421 kpl joista 50,83 % ovat poistuneet sivuilta välittömästi. Herääkin kysymys, miksi näin? Jos puolet kävijöistä ei viihdy sivuilla hetkeäkään, on määrä mielestäni sen suuruinen, että asiaa voisi yrittää parantaa. Ovatko välittömästi poistuneet reilut 200 kävijää ns. turhia kävijöitä vai mahdollisesti potentiaalisia asiakkaita. Mikäli he edustavat jälkimmäistä ryhmää, on yksi varteenotettava keino sivujen konversion parantaminen. Jokin sivuissa on sellaista, joka ei miellytä heitä. Voiko olla, että sivut ovat niin epäorganisoidut ja sekavat, että he eivät heti löydä sieltä tarvitsemaansa tietoa eivätkä jaksa jäädä sitä etsimään. Konversion kasvattamisesta löydät hyviä vihjeitä täältä. En pidä toisaalta mahdottomana sitäkään, että sivuille on ollut linkki jollain toisella sivustolla ja sitä on käyty kurkkaamassa mielenkiinnosta ja päätetty palata takaisin myöhemmin. Näin toimin ainakin itse usein. Tämän puolesta puhuu käyntikäyrä joka osoittaa mille päiville käynnit ovat jakautuneet. Käyrässä on selkeästi havaittavissa muutamia pyrähdyspäiviä.

Käynnit kävijätyypin mukaan ryhmiteltynä

Tämä osio sivuuttaa myös äskeistä hieman siten, että raportista voidaan nähdä, että lähes 65 % kävijöistä ovat sellaisia jotka palaavat sivuille eli ei uusia kävijöitä (niitä ovat luonnollisesti loput noin 35 %). Tämä kertoo positiivista sanomaa. Sivut ovat selkeästi olleet niin mielenkiintoiset tai täyttäneet ainakin osan kävijöiden vaatimuksista, jotta he palaavat niille uudestaan. Tämä tukee myös aiemmassa kappaleessa esittämästäni linkki-teoriasta, eli useat kävijät ovat käyneet kurkkaamassa sivuille ja sitten palanneet uudestaan. Joka tapauksessa, me haluamme olettaakseni kasvattaa näiden uudelleenkävijöiden joukkoa. Eli haluamme ”koukuttaa” nuo reilut 150 ensikävijää tulemaan takaisin. Miten se käytännössä tapahtuu, on hieman mysteeri minulle itsellenikin. Mikäli sivuston käytettävyys on kunnossa ja se on kohderyhmälle mielenkiintoinen, niin voisi luulla, että jo tämä riittäisi houkuttelemaan kävijät takaisin. Aina se ei kuitenkaan ole näin ”helppoa”. Voi olla, että he ovat löytäneet tiensä sivuille esim. googlen kautta, mutta kuten tiedämme, myös meidän kilpailijat löytyvät sieltä ja usein vielä meitä helpommin. Tätä voisi tehostaa hakukoneoptimoinnilla. En tiedä olisiko tyhmä idea laittaa suoraan etusivulle jokin houkutteleva kilpailu jonka yhteydessä kerätään osallistujien s-postiosoitteet. Niitä voisi hyödyntää tulevassa sähköpostimarkkinoinnissa tai uutiskirjeissä, jotka voivat omalta osaltaan avittaa potentiaalisten asiakkaiden sitouttamisessa sivustoon.

Käynnin keskimääräinen kesto

Tämä osuus raportista kiehtoo ainakin itseäni kaikkein eniten. Käyrästä voisi äkkiseltään päätellä, että keskimääräinen kesto käynnille on noin 8-10 minuuttia (oma tulkinta). Osa kävijöistä on viihtynyt sivuilla jopa 15 min tai lähemmäs puoli tuntia kun taas osa vain muutaman minuutin. Nämä seikat voivat olla joko hyviä tai huonoja. Riippuen minkä tyyppinen sivusto on kyseessä (tämä ei käy ilmi raportista). Pitkään sivuilla viihtyneet ovat kokeneet sivut joko erittäin mielenkiintoisiksi tai eivät ole löytäneet etsimäänsä, mutta kuluttaneet silti aikaa etsimiseen. Jotenkin haluaisin uskoa ensimmäiseen vaihtoehtoon ja perustella sen siten, että ellei kävijä ensimmäisten minuuttien aikana löydä etsimäänsä, en usko että hän kuluttaa sivuilla kymmeniä minuutteja vaan etsii toiset sivut (kilpailijan?). Jo muutaman minuutin sivuilla viihtyneet ovat selkeästi potentiaalisia uudelleenkävijöitä, mikäli heidän mielenkiintonsa saa tuona lyhyenä aikana kunnolla heräämään. Tässä kohtaa voi hyödyntää jo aiemmin käsiteltyjä vinkkejä. Lopuksi voisi vielä todeta, että mobiilikäyttäjiä ei sivuilla ole ollut kuin muutama hassu kävijä ja se kielii joko siitä, että sivut eivät alkujaankaan ole tehty sitä varten, vaan sisältävät sellaista materiaalia, jota mieluummin lukee/käsittelee/katselee koneen kautta tai sitten mobiiliversio sivuista on yksinkertaisesti täysin kelvoton.

1 kommentti:

  1. Todella hyviä pohdiskeluja. Jos tästä olisi vielä tehnyt uuden version hieman ryhmitellymmin niin kyseessä olisi ollut erinomainen vastaus, nyt se on "pelkästään" hyvä.

    VastaaPoista