torstai 21. helmikuuta 2013

Konversion kasvattaminen

Tehtäväksi saimme kirjoittaa postauksen blogiimme sellaisesta internetmarkkinoinnin työkalusta jonka tunnemme huonoiten. Allekirjoitan, että konversio ja sen kasvattaminen on yksi niistä. Noloa myöntää, mutta en ole juurikaan tutustunut aiheeseen, sillä se ei ole ollut työnkuvani kannalta relevanttia. Parempi myöhään jne.


Konversio tarkoittaa sitä, miten yrityksen kotisivut täyttävät niille asetetut tavoitteet. Jotta konversiota voidaan mitata, on sivulle ensin luotava konversiotavoite. Tavoite ei välttämättä tarkoita x-määrää myytyä tuotetta vaan voi yhtä hyvin olla esimerkiksi jätettyjen tarjouspyyntöjen määrä tai uutiskirjeen tilaaminen. Jotta tässä kaikessa olisi jotain järkeä, on pystyttävä seuraamaan sivuilla kävijöiden toimintoja. Kävijämäärä yksistään ei kerro mitään. On seurattava mitä kävijät sivuilla tekevät tai ovat tekemättä. Mistä he sivuille löytävät ja mihin he sieltä lähtevät. Ja kaikkein tärkeimpänä totta kai, suorittavatko he sivuilla toivotun toiminnon. Kaikessa yksinkertaisuudessaan, konversion parantaminen tarkoittaa sitä, että ohjataan sivuilla kävijöiden toimintaa oikeaan suuntaan, oli kyse sitten ostoksen tekemisestä tai kilpailuun osallistumisesta. Pitää lähteä liikenteeseen siitä, että sivuston tekniikka on toimivaa ja perusasiat löytyvät välittömästi. 

Esimerkki

Pikku-Liisa haluaa ostaa My Little-ponyn. Hän etsii googlesta hakusananaan ponin nimi. Hän päätyy tunnetun lelukaupan verkkosivuille ja kirjoittaa hakukenttään haluamansa ponin nimen. Kuin ihmeen kaupalla avautuu juuri oikea sivu, jossa kyseistä ponia myydään kolmena erivärisenä. Liisa valitsee niitä mieleisensä ja on jo kohta huutamassa äitiään maksamaan ostoksen luottokortillaan, kun tilanne tyssää siihen. Liisa ei löydä lelun tuotesivuilta ostoskori-nappia, jota klikkaamalla tuotteen saisi vietyä kassalle. Nappi ei nimittäin ole edes mikään nappi vaan mustalla kirjoitettu teksti sivun oikeassa yläkulmassa. Liisa ei edes osaa etsiä ostoskori-tekstiä sieltä, vaan etsii vain värillistä helposti huomattavaa nappia. Lopuksi Liisa turhautuu ja menee uudestaan googlen sivuille ja etsii samalla hakusanalla ja valitsee osumista toisen lelukaupan kotisivut.

Tässä lapsellisessa ja hyvin yksinkertaisessa esimerkissä oli kyse nimenomaan huonosta sivujen suunnittelusta, jota saa korjattua hyvin pienin parannuksin. Tämä kuitenkin vaatisi sen, että kotisivujen kävijöiden käyttäytymistä seurattaisiin. Mikäli sivuja ei seurata, on konversiota lähes mahdotonta lähteä summanmutikassa ”kasvattamaan”.

Ihana pony täältä
Lähteet:


1 kommentti: