torstai 21. helmikuuta 2013

Linnasmäki Oy, kotisivujen konversion parantaminen


Valitsin kehittämiskohteeksi oman yrityksemme kotisivut. Kyseessä on kokous-, majoitus ja ravintolapalveluita tuottava yritys. Sivuja tutkiessa voisi alkuun heti todeta, että niitä tehtäessä ei ole kohderyhmää mietitty sen enempää. Sivut ovat enemmänkin informatiiviset ja periaatteella ”kaikille jotakin”. Jotta konversiota pystytään kehittämään, on tiedettävä mitkä kotisivulle asetetut tavoitteet ovat. Konversiohan tarkoittaa lyhykäisyydessään sitä, miten hyvin kotisivut täyttävät niille asetetut tavoitteet. Ja jotta konversiota ylipäätään voidaan mitata, on ensin luotava konversiotavoite. Lisää konversion parantamiseksi täältä. Seuraavaksi käyn satunnaisessa järjestyksessä läpi omat ehdotukseni sivujen konversion kasvattamiseen. En kuvaile sivuja kuin vaadittavailta osin, joten jos haluat tutustua niihin paremmin, löydät linkin ylempää.

Viisi vinkkiä sivujen konversion kasvattamiseen

Online-myynti
Kotisivuilla ei ole online-myyntiä missään muodossa. Varaustiedustelun toki saa lähetettyä sekä majoitus- että kokouspalveluista. Nämä löytyvät erilliseltä välilehdeltä. Koen, että nykyään online-huonevaraus tulisi olla enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Harvempi asiakas jaksaa lähettää erillisen varaustiedustelun ja odottaa siihen vastausta sähköpostiinsa. Varaustilanne halutaan tietää välittömästi jotta reissun suunnittelu voi jatkua. Ehdottaisinkin, että Linnasmäki lisäisi sivuilleen helppokäyttöisen online-varausjärjestelmän. Näin ollen sivuille saataisiin myös helposti seurattava tavoite. 

Välilehdillä esiintyvien ongelmien korjaaminen
Selatessani välilehtiä ja yrittäessäni arvioida niiden tarpeellisuutta ja toimivuutta, törmäsin muutamaan häiritsevään seikkaan. Kokous-välilehdellä on kuvien vieressä teksti, jossa kerrotaan kokouspalveluista yleisesti. Sen alla on listattuna selkeästi erilaiset kokoustilavaihtoehdot sekä talosta löytyvä tekniikka. Yllä oleva esittelyteksti on sen verran pitkä, että mikäli sen haluaa lukea kokonaisuudessaan, on klikattava Lue lisää-nappia. Kun tätä klikkaa niin alla olevat tila- ja tekniikkatiedot katoavat kokonaan näkyvistä. Tämä olisi hyväksyttävää jos tekstin alla olisi ns. paluu-nappi jolla pääsisi taas alkutilanteeseen mutta sellaista ei ole. Hyvin pieni asia, mutta minua se ainakin häiritsee ja ensimmäinen epäkäytännöllisyyden ja ärsytyksen tunne on jo saavutettu (mikä ei tietenkään ole toivottavaa).
Majoitus-välilehdellä on 16-kuvan ruudukko ja viemällä hiiren jonkin kuvan päälle, se näkyy suurempana muiden yläpuolella. Tämä tuntuu olevan yleisesti käytetty tapa mutta ainakin tässä nimenomaisessa sivustossa on sellainen puute, että kävijä joutuu käymään usean kuvan läpi ennen kuin löytää etsimänsä sillä kuvia ei ole jaoteltu mitenkään. Kuvan kuvatekstistä käy ilmi, mikä huonetyyppi on kyseessä mutta jos asiakasta kiinnostaa nähdä kuva yhden hengen hotellihuoneesta on kohtuutonta laittaa häntä käymään kaikkia kuvia läpi. Ehdottaisinkin, että kuvien vieressä olisi selkeät jaottelut eri huonetyypeistä ja niitä klikkaamalla avautuisi ko. huonetta koskevat kuvat esim. erilliseen ikkunaan.

Linnasmäki


Varaustiedustelun teko helpommaksi
Kuten aiemmin mainitsin, löytyvät varaustiedustelulomakkeet erilliseltä välilehdeltä. Näkisin, että mikäli kokous-välilehdeltä ja majoitus-välilehdeltä olisi suorat linkit itse lomakkeeseen niin se alentaisi mahdollisen asiakkaan kynnystä lähettää sellainen. Ehdottaisin selkeän napin/linkin (toimiva!) laittamista esiin kyseisille välilehdille. Ja mikäli sivustolta voi myöhemmin tehdä online-huonevarauksia niin tällöin majoitus-välilehdelle tietysti varaa huone-nappi tai muu vastaava.

Etusivu mielenkiintoisemmaksi
Etusivulla ei mielestäni ole sinänsä mitään häiritsevää tai sekavaa mutta se (ja sivut kokonaisuudessaan) on melko tylsät. Selkeät, mutta tylsät. Ehdottaisin kahta asiaa. Etusivulle kannattaisi laittaa esim. eri varausjärjestelmien (booking, hihostels jne.) kautta tulleita käyttäjien kokemuksia. Ne ovat oiva tapa lisätä kävijän mielenkiintoa ja luottamusta yritystä ja sen palveluita kohtaan. Kaipaisin myös etusivulle jonkin eyecatcherin. Jokin, joka saa kävijän kiinnostumaan ja innostumaan välittömästi. Kyseessä voisi olla usein vaihtuva edullinen tarjous tai esimerkiksi kilpailu. Se ei myöskään veisi paljon tilaa, eikä tekisi sivustosta sekavaa, sillä sen voisi toteuttaa klikkaa tästä-tyylisellä napilla, joka veisi asiakkaan landing pagelle, jossa erikoishintaisen varauksen pystyisi tekemään, tai kilpailuun osallistumaan.

Hinnat näkyviin?
Satun kokemuksesta tietämään, että kyseisen yrityksen myyntisihteereille ja vastaanottoon tulee hyvin paljon puheluita, joissa tiedustellaan tietyn kokoustilan päivävuokraa tai päiväkokouspaketin hintaa. Tämä kertoo mielestäni siitä, että kotisivut eivät ainakaan tältä osin täytä asiakkaiden tarpeita. Kotisivuilta löytyvät majoitushinnat mutta ei kokouspakettien/tilojen hintoja. Myös tarjoilujen hinnat puuttuvat. Monille asiakkaille tarjoilut räätälöidään mutta osviittaa antavina voisi sivuilta löytyä edes perustarjoilut hintoineen. Tämä on selkeä puute, joka tulisi korjata välittömästi. Jäin miettimään, että onko selkeämpää, että ylälaidassa olisi erillinen välilehti myös hinnastolle? Näin sen huomaisi ensisilmäyksellä. Kaikille kun ei tule mieleen etsiä ko. informaatiota erillisiltä välilehdiltä. Eikä mielestäni tarvitsekaan.

Muita huomioita
Tein myös muita huomioita, joita yrityksen olisi ehkä syytä miettiä tulevaisuudessa. Kaikki liittyvät konversion kehittämiseen mutta asia erikseen on toki ensin päättää mitä halutaan lähteä kehittämään. Kaipaisin sivulle selkeää palautelomaketta. Sellaista jota yritys voisi myös hyödyntää keräämällä siitä dataa. Tällä hetkellä asiakas voi jättää vapaamuotoisen palautteen mutta numeerinen monivalintalomake olisi tähän paras. Kyseiset lomakkeet ovat yrityksellä olemassa jo paperiversiona joten niiden saaminen kotisivuille ei olisi mikään ongelma. Palautteita saataisiin tällä tavoin varmasti enemmän, sillä kaikki eivät koe miellyttäväksi täyttää lomaketta tilaisuuden/majoituksen päätteeksi kun on muutenkin jo kiire kotiin.
Kokeilin selailla kotisivuja myös iphone-puhelimellani. Sivut latautuvat yllättävän nopeasti mutta ovat liian monimutkaiset käytettäväksi mobiilin kautta. Ensinnäkin sivujen värimaailma on mielestäni liian tumma ja toiseksi niillä on aivan liikaa tekstiä ja kuvia tähän tarkoitukseen. Mikäli sivuille saadaan online-huonevaraus, tulisi niiden sitäkin suuremmalla syyllä olla paremmin mobiilikäyttäjälle soveltuvat eli selkeämmät ja helppokäyttöisemmät.
Lopuksi haluaisin todeta, että kaiken a ja o olisi miettiä sivuille selkeät konversiotavoitteet ja miten niitä lähdetään seuraamaan. On vain pakko uskaltaa tehdä uusia ratkaisuja sillä niistä oppii, mikä toimii ja mikä ei. Olettamalla ei ainakaan saa koskaan mitään varmaa tietoa kävijöiden käyttäytymisestä sivuilla. Yrittänyttä ei laiteta jne.

3 kommenttia:

  1. Perusteellinen tarkastelu, hyviä havaintoja. Onkohan yrityksessä aiemmin kiinnitetty huomiota siihen, vähenisikö puhelut, jos hinnat olisi sivuilla laajemmin esitelty?

    VastaaPoista
  2. Kiitos. Ei tietääkseni ole joten asia lienee aika selvä tältä osin.

    VastaaPoista
  3. Hyvä analyysi. Onko ko. havaintoja lähdetty korjaamaan?

    Itse en muuten ole täysin kanssasi sitä mieltä, että on "pakko" olla onlinevaraus.

    Monta kertaa esim. aktiivisesti ja tehokkaasti asiakas soittamaan ohjaamalla päästään jopa tehokkaampaan tulokseen ja samalla on mahdollisuus myös lisämyyntiin puhelun aikana.

    VastaaPoista