torstai 21. helmikuuta 2013

Referaatti tieteellisestä artikkelista


Löysin mielenkiintoiselta vaikuttavan 10-sivuisen artikkelin nimeltään ”Internet marketing in hotels – dilemmas and challenges of web pages building”. Artikkelin on kirjoittanut Olga Dębicka, Gdańskin yliopistosta ja se on julkaistu ”Tourism & Hospitality Management 2012, Conference Proceedings”- lehdessä.
Piti hetken palautella mieleen mitä referoiminen itse asiassa pitikään sisällään. Eli referaatissa esitetään artikkelin keskeiset asiat, oivallukset ja mahdolliset tulokset tiivistetyssä muodossa. Referaatissahan ei kuulu esittää artikkelista omia mielipiteitä, joten pyrin jättämään ne pois. 

Alkutilanne

Artikkelin tarkoitus on analysoida niitä tekijöitä hotellin kotisivuilla, joilla saattaa olla oleellinen vaikutus muuttaa satunnainen kävijä potentiaaliseksi asiakkaaksi. Jo artikkelin alussa todetaan, että usein onnistuneet ja tehokkaat kotisivut ovat uusien ideoiden ja epätavallisten ratkaisujen tulos.
Kirjoittaja selvittää aluksi kuinka suuri vaikutus Internetillä on matkailualaan nykyisin ja kuinka suuret mahdollisuudet ja markkinat siinä piilee, nimenomaan matkailualan yrityksille. Relevanttia on myös se, että maailmalla vallitsevasta taloudellisesta taantumasta huolimatta, Yhdysvalloissa tehty tutkimus osoittaa, että suurin osa kuluttajista on valmiita käyttämään saman verran tai jopa enemmän rahaa matkustamiseen tulevaisuudessa. Itse artikkelissa keskitytään nimenomaan hotelleihin ja miten niiden kotisivut tulee rankentaa, jotta kuluttaja saisi niistä mahdollisimman suuren hyödyn irti. Kuten kirjoittaja toteaa, pelkästään kotisivujen olemassaolo ei takaa menestystä sillä huonot kotisivut voivat suorastaan ajaa asiakkaat kilpailevan yrityksen sivuille. Epäkäytännöllinen ja huono kotisivujen suunnittelu voi johtaa jopa 50% myynnin menetykseen kun mahdollinen asiakas ei löydä etsimäänsä tietoa. Tämä luku kertoo siitä, että kyseessä ei ole mikään vitsi eikä leikin asia.

Kotisivut osana hotellin sähköisen markkinoinnin strategiaa

Yleisesti ottaen pääsääntönä on, että kotisivujen tulisi olla käyttäjäystävälliset ja – orientoidut. Tätä on mahdotonta saavuttaa ellei ole olemassa hyvin suunniteltua ja kehitettyä sähköisen markkinoin strategiaa. On käytännössä turhaa lähteä rakentamaan kotisivuja ellei tiedossa ole kelle ja miksi niitä tehdään ja mitä niillä halutaan saavuttaa.  Kotisivujen päätarkoituksiin lukeutuvat muun muassa liikevaihdon kasvattaminen sivuilla tehtävien online-varausten kautta, hallita brändin identiteettiä ja lisätä sen edustamaa arvomaailmaa ja tunnettuutta Internetissä sekä informaation jakaminen. Hyvin suunnitellut kotisivut sisältävät selkeät brändäystavoitteet, eli kaikkien markkinointitavoitteiden ja kanavien tulisi olla synkronisoituja toistensa kanssa niin, ettei brändi viestitä yhdessä toista ja toisessa toista. Tämän työn tulisi myös olla jatkuvaa, jotta lopulta tavoitetaan ne aiemmin asetetut kohderyhmät ja erotutaan kilpailijoista. Kirjoittaja pitää myös tärkeänä, ettei visuaalinen ilme eikä viestinnän tyyli muuttuisi vaikka siirryttäisiin perinteisiin markkinointikeinoihin vaan sen tulisi pysyä samana niin online- kuin offlinetyökaluissa. Ainoana poikkeuksena tähän on sosiaalisen median kanavat, joissa voi käyttää epämuodollisempaa viestintätyyliä kuin aiemmissa. Oli kampanjan markkinointityökalut sitten mitkä tahansa niin niin niitä olisi hyvä yhtenäistää ja luoda niistä tukevia, toimivia landing pageja jotka houkuttelevat toimimaan.

Esimerkki erinomaisista kotisivuista: www.hotelmissoni.com


Kotisivujen mobiiliversioista

Artikkelista käy ilmi, että erityisesti matkailu- ja ravintolapalveluja etsivät kuluttajat hakevat tietoa ja palveluita usein älypuhelimiensa kautta. Tämä muoto on tullut jäädäkseen ja se lisääntyy hurjalla vauhdilla. Tästä johtuen nettisivujen mobiiliversioiden suunnitteluun tulisi panostaa. Tärkeinä asioina kirjoittaja pitää yksinkertaista sivujen ”arkkitehtuuria”, nopeasti latautuvia sivuja – mikä käytännössä tarkoittaa ettei sivut saisi ylittää 20KB:tä, minimaalista suunnittelua eli hyvin vähän kuvia sekä videoitasekä mahdollisimman vähäistä värinkäyttöä taustalla. Erittäin tärkeää on  olla käyttämättä  Flash-pohjaisia ratkaisuja vaan suosia Javascriptiä, sillä esimerkiksi Applen tuotteet eivät tue Flashia ollenkaan. Mobiiliversiosta olisi hyvä löytyä niin sanottu ”click-to-call button” eli nappi jota klikkaamalla puhelu yhdistyy suoraan palvelun tarjoajalle eli tässä tapauksessa hotellin vastaanottoon. Näin ollen varauksen teko on tehty mahdollisimman helpoksi. Mikäli mobiiliversioon  halutaan sisällyttää online-varaus mahdollisuus, on sen oltava hyvinkin karsittu ja helppokäyttöinen. Kun sivuilla on useita eri varausmahdollisuuksia se myös mahdollistaa konversion kasvattamisen. 

Sosiaalisen median integrointi hotellin kotisivujen suunnitteluun

Olga Dębicka on artikkelissaan käsitellyt sosiaalisen median eri ulottuvuuksia ja mahdollisuuksia melko laajalti. Lähtökohtaisesti on kuitenkin tärkeää ymmärtää, että yrityksen sosiaalisen median kanava tulisi olla olemassa nimenomaan asiakkaan ja yrityksen välistä kommunikointia varten. Se ei saisi olla pelkästään markkinointikanava vaan siellä tulisi pitää yllä jatkuvaa ja tarkasti suunniteltua dialogia asiakkaiden kanssa.  Elämme aikaa jona asiakkaan kulutuskäyttäytyminen on merkitsevästi muuttunut. Näin ollen myös markkinoiden on muututtava pois tuotekeskeisestä. Nykyään markkinoiden tulee olla kuluttuja – ja arvomaailmakeskeisiä. Sosiaalinen media mahdollistaa kuluttajien osallistumisen tuotteiden ja palvelujen kehitykseen keskustelemalla, arvioimalla, arvostelemalla ja vertailemalla erilaisia tuotteita ja palveluita. Kirjoituksessa sanotaan, että tärkein sosiaalisen median kanavista on Facebook ja tämän lausunnon yhteydessä annetaan myös muutamia vinkkejä sivujen ulkonäköön. Kyseessä ovat kuvat, videot, tapahtuman luominen, erikoistarjousten teko, kyselyt ja kilpailut. Sosiaalisessa mediassa mukanaolo tulisi myös käydä ilmi kotisivuilla esim. klikattavien logonappien muodossa. Myös niiden sijoittelu kotisivuilla on relevanttia. Kirjoittaja muistuttaa lopuksi, että sosiaalisen median tehokas ylläpito on aikaa vievää ja sitouttavaa touhua eikä sen tehokkuutta saisi ylenkatsoa.

Kotisivujen helppokäyttöisyys ja päätelmät

Kirjoittajan mielipide on, että kaikesta huolimatta kotisivujen perimmäinen tarkoitus on tarjota selkeät vastaukset kuluttajan tarpeisiin. Tätä ei pystytä toteuttamaan ilman että kohderyhmä on selkeästi analysoitu. Tulee ymmärtää mitä informaatiota he etsivät, heidän ajattelutapojaan, heidän odotuksiaan sivuilta sekä heillä jo olemassa olevaa tietoa tuotteesta tai palvelusta. Näiden analysointiin on olemassa useita eri menetelmiä kuten online-kyselyt sekä käyttäjien tekemät testaukset itse sivuilla ja heidän arvionsa niiden toimivuudesta. Kirjoittaja listaa artikkelissaan myös useita helppokäyttöisyyteen ja toimivuuteen vaikuttavia tekijöitä, joista päällimmäisenä voisi mainita ajankohtaisen sisällön, käyttäjäystävällisen navigoinnin, yksinkertaisen designin, lyhyen latausajan ja relevantit sekä toimivat linkit. Esimerkkinä erinomaisista sivuista artikkelissa mainitaan Hotel Missonin sivut
Lopuksi artikkelissa todetaan, että muotoilukieli ja suunnittelu ovat kriittisiä tekijöitä sähköiselle markkinoinnille. On markkinointibudjetin suuruus sitten mikä tahansa, on toimiva kotisivu yksi sen tärkeimmistä osatekijöistä. Tärkeintä on ymmärtää, että pelkästään puhuttelevalla suunnittelulla ja brändäyksellä ei ole hyötyä elleivät kotisivut ole toimivat ja helppokäyttöiset.

2 kommenttia:

  1. Hyvin olit referaatin sisäistänyt. Toivottavasti jatkossa kappalejako on vähän pienempi, niin olisi mukampi lukea.

    VastaaPoista